Kippig, al sinds mijn kindertijd. Bij -4 en een stevige cilinder herken je zonder bril echt je eigen moeder niet als ze aan de andere kant van de straat voorbijfietst.
Met het klimmen van de jaren, zette ik steeds vaker mijn bril af als ik de krant wilde lezen. Ook op mijn mobiele telefoon moest de “brightness” op maximaal om er nog enigszins chocola van te maken. Ik werd uitgelachen door mijn kinderen, die de telefoon of het boek bij mamma recht voor haar snufferd wel grappig vonden.
Gelukkig is daar de oplossing. Een professional die aan de slag gaat en meet en wikt en weegt. Die mij uitlegt dat daar een perfecte oplossing voor is. En die dan feilloos exact de glazen berekent en doorrekent. Nu ben ik een alfa, dus ik snap niks van biologie en natuurkunde. Maar deze opticien krijgt in normale mensentaal begrijpelijk aan mij uitgelegd, waarom hij een bepaald type glas adviseert (nee niet het duurste, maar het best passende).
Vervolgens mij ook met kennis van gezichten en kleuren adviseert hoe groot mijn bril moet zijn, of welk model. Mij wel zelf de keuze laat, maar duidt waarom de ene bril absoluut niet flatteert en de andere me juist versterkt.
Resultaat: ik haal mijn nieuwe bril op, ben tevreden over wat ik zie in de spiegel en loop zonder centje pijn of te moeten wennen met een varifocus-bril op en zie de wereld weer scherp.
Wat is hier nu gebeurd?
- Ik heb zelf de keuze gemaakt om naar een expert te gaan om dit goed op te (laten) lossen. Ik koos bewust niet voor een “brillenverkoper” maar voor een opticien/optometrist die weet waar hij mee bezig is.
- De opticien heeft om te beginnen goed geluisterd naar mijn klachten. De ene klant is de andere niet. Waar de één het geen probleem vindt om de bril afwisselend op en af te zetten, kan ik daar absoluut niet tegen.
- Vervolgens heeft deze opticien metingen verricht en daaruit op basis van zijn expertise conclusies getrokken.
- Als professional maakt deze opticien natuurlijk gebruik van optimaal gereedschap en kwalitatief goede materialen/leveranciers.
- Daarna heeft hij mij in Jip-en-Janneketaal en met een tekening uitgelegd wat deze nieuwe glazen doen en waarom dit zijn advies is.
Op weg naar huis bedacht ik me: dit is eigenlijk ook wat wij doen! Veel van onze klanten komen bij ons omdat ze een onderbuikgevoel hebben. Er komt geld in, er gaat geld uit, maar ze hebben niet scherp óf en hoe (financieel) gezond hun bedrijf is. In feite lopen ze, slechtziend, zonder bril rond in de ondernemerswereld. Wij zijn graag je opticien die je helpt weer scherp te gaan zien. We luisteren naar je problemen, je wensen, je onderbuikgevoel. Door goed te luisteren, weten we wat het startpunt is. Wat de eerste hobbel is die we samen gaan tackelen. Dat kan zijn je cashflow reguleren, maar misschien moeten we het wel over je strategie hebben of over de meetpunten in jouw onderneming. Daar hoef jij je niet druk om te maken: dat is dan weer ónze expertise!
Wil jij ook (weer) scherp zien in de ondernemerswereld? Neem dan contact op!