Het coronadashboard werd vorig jaar geïntroduceerd als de nieuwe toverstaf van het kabinet. Niet langer hoefden Rutte en De Jonge ‘te sturen in de mist’ of ‘te navigeren via de achteruitkijkspiegel’. Nee, met de juiste en actuele cijfers bij elkaar op één plek kon het kabinet voortaan snel ingrijpen als het virus ergens in het land weer om zich heen sloeg. Maatregelen konden worden ingezet of afgebouwd, locaties konden worden gesloten, ziekenhuisafdelingen juist verruimd en ga zo maar door. Vooruit kijken en sturen in het volle zicht.
Dashboards zijn er in vele soorten en maten en niet alleen met betrekking tot de coronapandemie. De meeste ondernemers zijn ook wel bekend met een dashboard. In veel boekhoudprogramma’s is tegenwoordig wel een (grafisch) overzicht opgenomen waarin bijvoorbeeld de totale omzet, de omzet van de vijf grootste klanten of de hoogte van de op dat moment openstaande vorderingen wordt weergegeven.
Maar aan welke voorwaarden moet een goed dashboard voldoen?
Een goed dashboard laat in één oogopslag belangrijke informatie kort maar krachtig zien. Het gaat om informatie die direct nodig is voor en gebruikt kan worden bij het sturen van de onderneming. Indien gewenst kan vervolgens ingezoomd worden op de onderliggende, meer gedetailleerde gegevens. In alle gevallen is het belangrijk dat de tabellen en grafieken actuele succes-informatie bevatten.
Maar de succesfactoren voor een bedrijf, welke zijn dat eigenlijk? Wat is nodig om succesvol te zijn? Wat zijn de belangrijkste elementen daarin? Wat moet je echt goed kunnen? De kwaliteit van een dashboard verbetert enorm door vooraf over dit soort vragen na te denken.
De succesfactoren van een onderneming kunnen omgezet worden in doelstellingen, waarvan de voortgang in het dashboard gemeten wordt. Het is wel belangrijk om het aantal te meten doelen te minimaliseren. Acht tot tien meetpunten is echt maximaal. Je kunt toch niet overal tegelijk op inspelen.
Waar let je op?
Meetpunten kunnen op verschillende gebieden liggen en zijn lang niet altijd financieel van aard. Er zullen ook indicatoren zijn die bijvoorbeeld klanttevredenheid en het verloop van interne processen meten of die gericht zijn op de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Per bedrijf zijn de meetpunten wat anders in te richten, waarbij de frequentie afhankelijk zal zijn van de dynamiek in organisatie.
Je hebt je cijfers, en dan?
Een goed dashboard (en de bespreking ervan) moet tot actiepunten leiden. Er wordt immers gemeten in welke mate de onderneming succes heeft en prestaties levert of op koers ligt.
Het is natuurlijk belangrijk iets te doen met de gekregen informatie. Dat betekent dus: er veel over praten, conclusies trekken en jezelf dingen afvragen. Waar ging het de afgelopen periode goed, waar minder, hoe sturen we bij?
Een goed dashboard is dus veel meer dan een periodiek overzicht met getallen uit de boekhouding of een staatje met cijfers. Een goed dashboard helpt je op koers te komen of blijven en is een enorm waardevol instrument. Als je het tenminste goed hebt ingericht en ook wat doet met de verkregen kennis.
Hulp nodig?
Hulp nodig bij het inrichten van een dashboard? Of met het interpreteren van de cijfers?
Neem gerust contact met ons op om een afspraak te maken!