Yvonne Alards runt samen met haar partner Engbert-Jan Lubbelinkhof STARK! in Hardenberg, een plek voor fysieke en mentale fitheid. Yvonne is altijd bezig geweest met het begeleiden van mensen. Eerst als jongerenwerker en later als docent hoger onderwijs bij diverse sociale opleidingen.
Door de manier waarop de sportlessen vormgegeven werden bij wat toen nog CrossFit Hardenberg heette, werd Yvonne haar interesse gewekt en uiteindelijk heeft ze opleidingen gevolgd om bewegen in te kunnen zetten als middel om mensen te coachen. STARK! is dus veel meer dan een sportschool. Het is een plek waar mensen komen om, op welke manier dan ook, begeleid te worden. Beweging is daarbij altijd onderdeel en vaak een hefboom.
Sandra coacht Yvonne en Engbert-Jan aan de financiële en strategische kant van hun onderneming.
Dat is langzaamaan zo gegroeid. Yvonne had eerst haar eigen onderneming en vroeg Sandra voor de boekhouding. Sandra en Yvonne waren al vriendinnen, die stap lag voor de hand. Later stapte Yvonne in bij de onderneming van Engbert-Jan en vroegen ze Sandra om ook daar de boekhouding op te pakken. Het was toen nog meer een traditionele sportschool, maar Yvonne en Engbert-Jan wilden het roer omgooien. Bij dat proces is Sandra nauw betrokken geweest.
Yvonne: ‘We vonden het lastig die koerswijziging handen en voeten te geven. We wisten wel ongeveer waar we naartoe wilden, maar zaten met allerlei vragen: hoe moet dat er concreet uitzien, wat betekent dat dan voor ons klantenbestand? Hoe vormen we onze nieuwe diensten en hoe gaan we daar de juiste klanten voor krijgen? Sandra bleek ons daar heel goed in te kunnen coachen en tot op de dag van vandaag hebben we daar met regelmaat gesprekken over. Dat helpt ons om dingen op scherp te zetten – en te houden. De boekhouding staat, die is prima geregeld bij Sandra, maar daarnaast draagt ze dus nog veel meer bij aan ons bedrijf.’
Naast de boekhouding draagt ze zoveel meer bij aan ons bedrijf!
De financiële begeleiding werd op een natuurlijke manier uitgebreid met coaching op strategisch vlak. Doordat ze naar aanleiding van de cijfers in gesprek waren over de onderneming, kwamen vanzelf die vragen naar boven. Wat waren dan zoal dingen die helderder werden door ze met Sandra te bespreken?
‘Scherp krijgen wat de waarde is die wij bieden. Dat je van binnen voelt: ik heb iets te brengen is leuk, maar dat je daar woorden aan geeft maakt het veel makkelijker om jezelf naar de buitenwereld te profileren. En dat blijft, iedere keer opnieuw is dat onderwerp van gesprek. Elke ontwikkeling geeft weer stof tot nadenken.
We vonden het lastig dat we niet een bepaalde doelgroep voor ogen hadden. Elke marketeer zal zeggen dat je je moet focussen op één bepaalde doelgroep, maar onze klanten zijn heel divers: van kleuters tot zeventigers en alles daartussen! Wat al die mensen wel gemeen hebben, is dat ze bereid zijn te investeren in hun fysieke en mentale gezondheid. We sporten in kleine groepjes en er is vooraf een uitgebreide intake. Voordat onze klanten aan de groep deelnemen, hebben we aantal keer individueel met hen getraind zodat we weten wat we van hen kunnen vragen. We kennen ieders verhaal en weten wat er speelt, in hun leven en hun lijf. Daardoor kunnen we heel gerichte begeleiding geven, echt maatwerk. Sandra hielp ons die boodschap helder te krijgen, zodat al die verschillende mensen toch weten: hee, daar moet ik zijn!
De meerwaarde die we leveren, dat stapje extra dat wij zetten is voor onszelf zo normaal, dat het helpt wanneer een ander je daarvan bewust maakt. We hadden een klant die oma was geworden en daar vertelde ze natuurlijk over. Haar kleindochter was veel te vroeg geboren en haar dochter had veel zorgen, zat er aardig doorheen. Ze wilde best hulp, maar wel van iemand die wist wat ze doormaakte. Mijn eigen dochter is ook veel te vroeg geboren, dus ik herkende de situatie. Ik bood dus meteen aan dat ze mij wel mocht bellen en dat ik haar wel wilde opzoeken in het ziekenhuis. Die oma is daar later nog op teruggekomen, ze vond het zo bijzonder dat ik dat aanbood!
Dat was voor mij heel vanzelfsprekend, maar Sandra attendeerde mij erop dat dit best bijzonder is.
Sandra helpt ons scherp krijgen wat de waarde is die wij bieden.
Als een klant een paar keer niet is geweest, gaan wij een berichtje sturen. Niet van ‘Hee, verdorie, waar blijf je?!’ maar wel: ‘Hee, ben je oké? Hoe is het met je, kunnen we iets voor je doen?’
We willen geen geld verdienen over de rug van mensen. We zijn niet goedkoop, dat weten we, daar mogen onze klanten ook wat voor terugverwachten.
Voor ons zijn deze dingen heel normaal. Als iemand hulp nodig heeft en wij kunnen daar wat in betekenen, zullen we dat doen. Niet omdat dat een deel van onze dienst is, maar omdat dat in ons zit.
Sandra maakt ons bewust van dit soort dingen, zodat we ons realiseren: hierin onderscheiden wij ons van traditionele sportscholen. Door dat expliciet te maken, is het makkelijker om uit te dragen: dit is wat wij doen.’
Wat het ons vooral oplevert? Het constant opnieuw scherp stellen van dingen, de focus op waar we naartoe willen.
De coaching van Sandra heeft hen vooral focus opgeleverd. Focus qua keuzes die ze maken in hun bedrijf. Ze weten steeds beter wat ze willen en waarin ze ontwikkeling zoeken. Nu bijvoorbeeld in het bedrijfsleven: er zijn steeds meer werkgevers die het belang van de gezondheid van hun werknemers onderschrijven en daar actief aan willen bijdragen. STARK! kan daarin een mooie rol spelen. Maar welke keuzes maak je dan precies en hoe rol je dat dan uit? Welke stappen zijn er te zetten en waar begin je mee? Sandra helpt daarbij.
Waar Yvonne het meest tevreden over is: het constant opnieuw scherp stellen van dingen.
Yvonne: ‘En het gevoel van de samenwerking: het is een warm nest, het is compleet veilig. Ik zal nooit iets achterhouden omdat ik me ervoor schaam of omdat ik denk: daar zal ze wel iets van vinden. Wat wij belangrijk vinden voor onze eigen klanten, voel ik bij Sandra ook. Daarnaast kan ik echt altijd bij Sandra terecht, dat is goud.’
Yvonne heeft al regelmatig andere ondernemers verwezen naar MKB Winstadvies. Bijvoorbeeld een startende ondernemer wiens bedrijf zo ontzettend hard groeide, dat hij de grip verloor en niet meer wist hoe hij zijn bedrijf financieel moest sturen.
‘Ik heb hem echt gezegd: ga ze bellen! Ik denk dat heel veel ondernemers niet in de gaten hebben hoeveel waarde het kan hebben om grip te hebben op je financiën en daar bewuste, strategische keuzes in te maken. Ik vind eigenlijk dat elke ondernemer daarin begeleiding zou moeten nemen als hij zichzelf serieus neemt.’
Het is de investering dubbel en dwars waard. In overzicht, rust, focus en keuzes kunnen én durven maken.
De begeleiding van STARK! gaat voorlopig nog door. In het nieuwe jaar staat Profit First op de rol, zodat het managen op basis van geldstromen nog overzichtelijker zal worden. Tot slot nog een opmerking van Yvonne: ‘Het is de investering dubbel en dwars waard. Niet direct in geld, maar wel in overzicht, rust, focus en keuzes kunnen én durven maken… en dan volgt dat geld daarna wel.’