Pas geleden sprak ik met een klant over zijn verwachte omzet en hoeveel daarvan bij benadering naar personeels- en overige kosten zou gaan. Doel van het gesprek was het inschatten van de winst. We wilden vooral graag weten hoeveel geld er de komende periode in en uit zou gaan en welk bedrag er bij benadering over zou blijven na het betalen van alle rekeningen.
Geschreven door Arno Leurink.
Waarom moet ik winst maken?
We kregen een interessante discussie over het bedrag/percentage dat onder aan de streep over zou moeten blijven. Hij zei tegen me: waarom moet ik winst maken? Liever steek ik alles weer in mijn onderneming. Ik heb geen winst nodig. Deze opmerking zag ik niet aankomen. Ik dacht altijd, alle bedrijven willen toch winst maken? De afgelopen periode heb ik mijn gedachten hier nog eens over laten gaan.
Bij de meeste ondernemingen wordt de winst (na aftrek van een bruto salaris voor de ondernemer zelf) maar voor een klein deel naar een privé rekening overgemaakt. Het overgrote deel wordt gebruikt voor nieuwe investeringen in het bedrijf. Investeringen die nodig zijn om de gestelde doelen te kunnen halen en ambities waar te kunnen maken.
Dit is trouwens een van de belangrijkste redenen waarom de papieren winst nooit op de zakelijke bankrekening blijkt te staan.
Profit First Nederland
Het is inmiddels alweer een tijd geleden dat wij ons aansloten bij Profit First Nederland. Een organisatie die het maken van winst door ondernemingen voorop stelt. Wij kunnen ons volledig vinden in deze gedachte. Niet omdat we vinden dat bedrijven perse naar enorme winsten zouden moeten streven, maar wel omdat we van mening zijn dat winst nodig is om doelstellingen te kunnen halen en ambities waar te kunnen maken. Toch blijken er in onze (Nederlandse) samenleving nogal wat vooroordelen tegen het begrip winst te leven.
Onderzoek
In het onderzoek How people neglect the societal benefits of profit van Amit Bhattacharjee en een aantal mede-onderzoekers is consumenten gevraagd naar hun mening over een aantal Amerikaanse multinationals. Hieruit bleek dat mensen minder vertrouwen in een bedrijf hebben naarmate de winst hoger is. Met het stijgen van de winst lijkt het wantrouwen van consumenten te groeien.
Volgens de onderzoekers is de oorzaak hiervan te vinden in de evolutie. In de tijd van de jager-verzamelaars werd er in kleine groepen geleefd en was er relatief weinig eten beschikbaar. Er moest gedeeld worden. Egoïsme en hebberigheid gingen meteen en overduidelijk ten koste van de hele groep. Dit was gedrag dat veroordeeld werd. In het onderzoek wordt de conclusie getrokken dat ons instinct nog steeds op deze manier werkt.
Doelen en ambities
Het hebben van een winstoogmerk en het maken van winst kunnen dezelfde negatieve gevoelens oproepen. Want word je dan niet benadeeld door zo’n bedrijf? In de meeste gevallen blijkt daar geen sprake van te zijn en wordt er voorbij gegaan aan de maatschappelijke bijdragen die ondernemingen leveren. Bijvoorbeeld in de vorm van een goed loon voor werknemers, maar ook in innovaties en investeringen.
Nu gaat dit onderzoek vooral over multinationals en niet over de bedrijven in het MKB waar wij dagelijks voor werken. Toch leeft de gedachte dat winst maken iets tegennatuurlijks is ook bij sommige van deze ondernemers.
Doelen en ambities bepalen de hoogte van het resultaat dat onder aan de streep over moet blijven. Voor een snelle groei is over het algemeen veel geld nodig. Voor het op beperkte schaal doorvoeren van moderniseringen wat minder. In beide gevallen kan de winst niet nul zijn. Zelfs voor non-profit organisaties gaat dit deels op. Ook zij moeten bestemmingsreserves opbouwen om hun doelen te kunnen halen. En ook zij hebben weerstandsvermogen en buffers nodig om economisch zware tijden te kunnen overbruggen.
Als je het zo bekijkt, heeft winst niets meer met hebberigheid te maken, maar is het een noodzakelijke voorwaarde om een succes van je onderneming te kunnen maken.
Hoe wij jou helpen
Hoeveel winst een bedrijf moet maken om haar doelstellingen te kunnen halen, kan van tevoren ingeschat worden. Wij werken graag met je aan een winstgevend plan. We helpen je met het stellen van lange en korte termijn doelstellingen en de financiële uitwerking daarvan. Winst is dan geen toevalstreffer meer, maar wordt het resultaat van gerichte acties en focus. Waarbij helder is aan welke knoppen je kunt draaien om de uitkomsten te beïnvloeden.
Neem gerust contact met ons op om een afspraak te maken!