‘En? Hoe bevalt de nieuwe medewerker?’
Het blijft even stil. Ze kijkt me nadenkend aan. ‘Ja… op zich doet hij heel erg zijn best, maar het valt toch een beetje tegen.’
Kijk, nou wordt het interessant. Want daar kan van alles achter zitten natuurlijk. Dan ga ik doorvragen als een mentaal onverzadigbare kleuter. Wat dan? Hoezo dat? Waar ligt dat dan aan? Hoe weet je dat dan? Hoe ziet dat eruit dan? En wat doe jij dan? Waarom? Wanneer? Tot we er samen uit zijn. En in dit geval kwamen we erachter, dat haar nieuwe medewerker nog helemaal geen kans had gekregen om uit te blinken, omdat zij het moeilijk vond om te delegeren. Om los te laten wat ze al die tijd zelf had gedaan. Om één van de ballen met een boogje over te spelen naar de ander en dan ook daar te laten. Want dat overspelen lukte wel, maar ze wilde die bal toch steeds weer terug. Even checken of de ander wel net zo goed voor haar bedrijf zorgt als ze zelf al die tijd gedaan heeft.
Waar Arno en Sandra zich vooral richten op het bedrijf van onze klanten, richt ik me op de ondernemer zelf. Een combinatie die voor ons en onze klanten heel goed werkt.
Ik zie het vaak: ondernemers met een groeiend bedrijf die het niet meer bij kunnen benen. Een groter klantenbestand en een groeiende omzet zorgen er ook voor dat ze drukker worden met het algemeen management. Meer telefoontjes, mails, klantenvragen, lopende opdrachten, servicehandelingen, facturen inkomend én uitgaand… Het groeit ze boven het hoofd.
Dan is het zaak samen te kijken naar wat er allemaal gebeurt en zou moeten gebeuren. Om zaken te structureren en standaardiseren, in kleine brokjes te verdelen en die onder te brengen in processen. Als startende ondernemer bén je je bedrijf. Je weet en doet alles zelf. Maar als je bedrijf begint te groeien, lukt dat op een gegeven moment niet meer. Dan kun je wel wat hulp gebruiken.
Er is geen standaardoplossing. Het ingewikkelde is dat niet alle ondernemers dezelfde hulp nodig hebben. En dat veel ondernemers niet goed weten waar ze eigenlijk hulp bij willen hebben. Of zelfs niet door hebben dát ze het niet meer alleen af kunnen. Of allang hulp hebben, maar die niet goed benutten.
Als je personeel aanneemt, kun je taken overdragen. Maar daar schiet je niet zoveel mee op. Het is ook belangrijk een stukje verantwoordelijkheid over te dragen, zodat er iets van je schouders valt. Je personeel moet wel vlieguren én fouten mogen maken. En dat is eng. Want jij weet zelf namelijk precies de manier om het goed te laten verlopen. Pardon? Een manier. Niet dé manier.
Hiermee bezig zijn met een ondernemer vind ik geweldig. Ik zie de kwartjes gewoon vallen. Natuurlijk kan ik ondernemers die druk zijn in contact brengen met een VA om taken over te nemen, maar daar zit het ‘m niet in. Die kunnen ze zelf ook wel vinden als ze zouden willen.
Het gaat erom, te ontdekken wat er wringt. Waar zit het ongemak, wat maakt dat het niet lekker loopt? Waarom zijn de doelen die je gesteld had, niet gehaald? Het gaat erom, dat je zelf ziet wat je op dat moment nodig hebt. En dat bereik ik op verschillende manieren. Soms met een oppepper. Soms met een eyeopener. En soms met een schop onder je kont.
Ik coach ook niet volgens een bepaald stramien. Dat werkt in mijn ogen helemaal niet. De persoon en het gesprek leiden me naar waar ik moet zijn. En dat is niet altijd gezellig. De ene keer ben ik aan prikken, de ander keer botweg aan het poeren. Dus er wordt wel eens gezucht. En gehuild. Niet altijd hoor, maar zo nu en dan moet het even. Maakt het ineens een heleboel duidelijk – en niet alleen aan mij.
Na tien jaar coachen en een heleboel scholing, heb ik inmiddels veel ervaring met allerlei coachmethodes. Ik gebruik bij elke ondernemer wat ik nodig heb. Of eigenlijk: wat hij of zij nodig heeft. Ik richt me op de ondernemer, maar wel altijd in relatie tot zijn of haar bedrijf. Vanuit de vraag: hoe wil jij je bedrijf neerzetten en wat heb je dan te doen? Hoe kun je daar zelf leiderschap in nemen? Het heeft geen zin om altijd maar door te denderen. Vaak is het nodig om een stapje terug te doen. Om te vertragen, uit te zoomen. Als je het grote plaatje ziet, wordt het makkelijker om jezelf richting te geven.
Kun jij ook wel een duwtje in de goede richting gebruiken of wil je meer weten over de combinatie van coaching op bedrijfs- én persoonlijke processen? Stuur een mailtje, bel of plan direct een kosteloos Koersgesprek in.